Reklamy są i będą. Nie można powiedzieć, że reklamy kiedykolwiek znikną. Bez nich żadna firma nie będzie miała w przyszłości szans na to, aby przetrwać na rynku. Śmiało można powiedzieć, że z roku na rok kampanie marketingowe na pewno będą się rozwijać i przybierać najróżniejsze formy. Wielu odbiorców przyznaje, że wszechobecne reklamy ich denerwują i nawet na nie nie patrzą. Trzeba jednak przyznać, że nawet w takich momentach unikania reklama oddziaływuje na nas w pewien sposób. Jakie są działania reklamy?
Oddziaływanie na zmysły
Przede wszystkim reklama ma działać na nasze zmysły. Jeżeli jest to reklama w telewizji, to musi być tak wykonana, żeby sprawiła, iż nie będziemy przełączać na inny kanał. Można powiedzieć, że spot reklamowy oddziaływuje na nasz zmysł wzroku i słuchu. W sklepach, podczas akcji degustacyjnych, reklama danego produktu do jedzenia lub do picia będzie oddziaływała na nasz zmysł smaku. W katalogach z kosmetykami, gdzie prezentowane są perfumy reklama będzie oddziaływała na nasz zmysł powonienia.
Bardzo często stosowane są specjalne miejsca w takich folderach, które wystarczy potrzeć, a będziemy mogli poczuć zapach danego perfumu. Nawet, jeżeli nie chcemy uczestniczyć w takich akcjach, to przechodząc koło plakatu rozwieszonego na przystanku z bardzo jaskrawymi barwami na pewno go zauważymy. Może będziemy źli, że znowu kolejna reklama, jednak nasz zmysł wzroku odczyta sygnał i zauważymy jednak obecność takiego plakatu.
Spokojne działania reklamowe
Opracowując działania reklamowe nie możemy jednak zapominać, że muszą one być spokojne. Muszą być one tak zrównoważone, że nie mogą atakować klienta. Muszą kojarzyć nam się z czymś przyjemnym, spokojnym, co zaprowadzi czasem ład w naszym życiu, pozwoli zaspokoić nagły głód lub sprawi, że będziemy cieszyć się pięknym zapachem.
Reklama musi działać w taki sposób, aby klienci chętnie ją zapamiętali. Nie muszą od razu biec do sklepu po dany produkt, ale będą oni świadomi tego, że coś takiego jest na rynku i być może kiedyś będzie okazja do tego, aby zainwestować w dany produkt. Jednym słowem reklama musi wzbudzać w potencjalnej grupie odbiorców miłe uczucia. Należy jednak wspomnieć także o takich reklamach, które mają faktycznie na celu wzbudzenie szoku, przerażenia u odbiorców. W głównej mierze chodzi tutaj o spoty mające wywołać alarm, ostrzec przed danymi sytuacjami.
Przykładem mogą być tutaj reklamy ostrzegające przed tym, abyśmy chociaż podczas przechodzenia na pasach odłożyli swoje smartfony do kieszeni. Dzięki temu być może auto nas nie potrąci lub tramwaj nie pojedzie. Są to reklamy bardzo brutalne, jednak tylko taki sposób przekazania informacji wzbudza zainteresowanie u osób, które uważają, że bez telefonu nie przeżyją ani jednej sekundy.
Działania zgodne z normami
Nie można zapominać, że reklama i jej oddziaływanie na potencjalną grupę odbiorców musi być zgodna z zasadami, normami życia społecznego, zgodna z etyką. Dzięki temu ludzie chętniej będą na nią zwracali uwagę, nawet jeśli starają się przed tym wystrzegać. Wiele agencji w swoich działaniach reklamowych bazuje na content marketingu. Są to marketingowe treści informujące klienta nie tylko o samym produkcie od firmy X, ale opisując daną sytuację można wspomnieć o owym produkcie, który idealnie spisuje się w danym momencie.
Bardzo popularne i nie nachalne jest działanie reklamą w mediach społecznościowych. Zachęcanie do polubienia fanpejdża, urządzenie konkursów, gdzie do wygrania będą różnego rodzaju darmowe produkty, gratisy z logo reklamowym sprawia, że ludzie chętnie zwracają uwagę na dane podmioty gospodarcze. Takie działania są bardzo pozytywne i zgodne z zasadami współżycia społecznego, dlatego można się do nich ze spokojem zawsze odwołać.