Czy wiesz, jaki jest wizerunek Twojej firmy (i jak go zmienić)?

W świecie, w którym za większością firm stoją agencje marketingowe, również Twoja marka musi mieć swój wizerunek i charakter. Jak zorientować się, jaki jest wizerunek firmy i jak go zmienić, jeśli pojawią się na nim rysy?

Praca nad wizerunkiem firmy musi być poprzedzona analizą. Bez tego zdarza się, że duże sumy idą na zmianę wizerunku firmy, który… nie potrzebuje poprawy. Agencja marketingowa może zlecić badania nad wizerunkiem wśród grupy focusowej. Inne sposoby to:

  • ankieta wśród klientów w firmie lub on-line;
  • analiza kontekstu, w jakim nazwa firmy pojawia się w komentarzach;
  • sprawdzenie, czy nazwa firmy pada w hasztagach i w jakim kontekście;
  • sprawdzenie, co o niej mówią i piszą blogerzy;
  • porównanie z wizerunkiem bezpośredniej konkurencji – firma może nie mieć złego wizerunku, ale jeśli konkurencyjna uchodzi za najlepszą, tanią i niezawodną, to „ta druga” przez porównanie wypadnie blado.

Oczywiście nie chodzi o to, by wyciągać wnioski na podstawie przypadkowego komentarza w sieci. Jeśli jednak jakaś opinia stale się powtarza, to warto się nad nią zastanowić.

Skuteczna zmiana wizerunku firmy

Wiedząc, jaki jest wizerunek firmy, można myśleć o jego zmianie. Warto mieć dobrze przemyślane założenia i trzymać się ich na kolejnych etapach. Wizerunek musi być nie tylko atrakcyjny, ale i skuteczny w kontekście konkurencji, realiów rynkowych i preferencji klientów. Marketingowcy chętnie przywołują przykład firmy telekomunikacyjnej, która kilkadziesiąt lat temu w USA zajmowała drugie miejsce na rynku. Konkurent był ewidentnie silniejszy, bogatszy i uwielbiany. Pracownica agencji reklamowej na podstawie rozmów z pracownikami zauważyła, że często przewija się w tych rozmowach zdanie: może i jesteśmy drudzy, ale staramy się bardziej. To stało się hasłem marketingowym, które w ciągu najbliższych lat umocniło rynkową pozycję i sprawiło, że marka zaczęła kojarzyć się z solidnością i lepszymi usługami. Wniosek? Warto wykorzystywać nawet mało oczywiste atuty i nie zmieniać na siłę wizerunku.

Ile powinna trwać zmiana wizerunku firmy?

Nagła zmiana wizerunku zazwyczaj wywołuje negatywne emocje. Firma nie zmieniła przecież całkowicie swojego charakteru z dnia na dzień. Klienci mogą być nieufni. Jednak już kampania rozłożona na miesiące, a nawet na lata, może skutecznie skierować reflektor uwagi opinii publicznej na niezauważalny aspekt funkcjonowania firmy. Warto zaplanować taką kampanię wielokanałowo: w social-mediach, wynikach wyszukiwarki, pod kątem logo, reklam czy wyglądu biur i produktów fizycznych.

Działanie reklamą

Reklamy są i będą. Nie można powiedzieć, że reklamy kiedykolwiek znikną. Bez nich żadna firma nie będzie miała w przyszłości szans na to, aby przetrwać na rynku. Śmiało można powiedzieć, że z roku na rok kampanie marketingowe na pewno będą się rozwijać i przybierać najróżniejsze formy. Wielu odbiorców przyznaje, że wszechobecne reklamy ich denerwują i nawet na nie nie patrzą. Trzeba jednak przyznać, że nawet w takich momentach unikania reklama oddziaływuje na nas w pewien sposób. Jakie są działania reklamy?

Oddziaływanie na zmysły

Przede wszystkim reklama ma działać na nasze zmysły. Jeżeli jest to reklama w telewizji, to musi  być tak wykonana, żeby sprawiła, iż nie będziemy przełączać na inny kanał. Można powiedzieć, że spot reklamowy oddziaływuje na nasz zmysł wzroku i słuchu. W sklepach, podczas akcji degustacyjnych, reklama danego produktu do jedzenia lub do picia będzie oddziaływała na nasz zmysł smaku. W katalogach z kosmetykami, gdzie prezentowane są perfumy reklama będzie oddziaływała na nasz zmysł powonienia.

 

Bardzo często stosowane są specjalne miejsca w takich folderach, które wystarczy potrzeć, a będziemy mogli poczuć zapach danego perfumu. Nawet, jeżeli nie chcemy uczestniczyć w takich akcjach, to przechodząc koło plakatu rozwieszonego na przystanku z bardzo jaskrawymi barwami na pewno go zauważymy. Może będziemy źli, że znowu kolejna reklama, jednak nasz zmysł wzroku odczyta sygnał i zauważymy jednak obecność takiego plakatu.

social media

Spokojne działania reklamowe

Opracowując działania reklamowe nie możemy jednak zapominać, że muszą one być spokojne. Muszą być one tak zrównoważone, że nie mogą atakować klienta. Muszą kojarzyć nam się z czymś przyjemnym, spokojnym, co zaprowadzi czasem ład w naszym życiu, pozwoli zaspokoić nagły głód lub sprawi, że będziemy cieszyć się pięknym zapachem.

Reklama musi działać w taki sposób, aby klienci chętnie ją zapamiętali. Nie muszą od razu biec do sklepu po dany produkt, ale będą oni świadomi tego, że coś takiego jest na rynku i być może kiedyś będzie okazja do tego, aby zainwestować w dany produkt. Jednym słowem reklama musi wzbudzać w potencjalnej grupie odbiorców miłe uczucia. Należy jednak wspomnieć także o takich reklamach, które mają faktycznie na celu wzbudzenie szoku, przerażenia u odbiorców. W głównej mierze chodzi tutaj o spoty mające wywołać alarm, ostrzec przed danymi sytuacjami.

Przykładem mogą być tutaj reklamy ostrzegające przed tym, abyśmy chociaż podczas przechodzenia na pasach odłożyli swoje smartfony do kieszeni. Dzięki temu być może auto nas nie potrąci lub tramwaj nie pojedzie. Są to reklamy bardzo brutalne, jednak tylko taki sposób przekazania informacji wzbudza zainteresowanie u osób, które uważają, że bez telefonu nie przeżyją ani jednej sekundy.

Działania zgodne z normami

Nie można zapominać, że reklama i jej oddziaływanie na potencjalną grupę odbiorców musi być zgodna z zasadami, normami życia społecznego, zgodna z etyką. Dzięki temu ludzie chętniej będą na nią zwracali uwagę, nawet jeśli starają się przed tym wystrzegać. Wiele agencji w swoich działaniach reklamowych bazuje na content marketingu. Są to marketingowe treści informujące klienta nie tylko o samym produkcie od firmy X, ale opisując daną sytuację można wspomnieć o owym produkcie, który idealnie spisuje się w danym momencie.

Bardzo popularne i nie nachalne jest działanie reklamą w mediach społecznościowych. Zachęcanie do polubienia fanpejdża, urządzenie konkursów, gdzie do wygrania będą różnego rodzaju darmowe produkty, gratisy z logo reklamowym sprawia, że ludzie chętnie zwracają uwagę na dane podmioty gospodarcze. Takie działania są bardzo pozytywne i zgodne z zasadami współżycia społecznego, dlatego można się do nich ze spokojem zawsze odwołać.

Reklama natywna – co to takiego i jak ją wykorzystać w promocji marki

Ludzie mają coraz bardziej dość natarczywych reklam, które pojawiają się wszędzie. Przeglądając media społecznościowe, logując się na swoją skrzynkę pocztową, itd. –  wszędzie pojawiają się wielkie banery reklamowe “kłujące” nas po oczach.

Czym jest reklama natywna?

Nie można się więc dziwić temu, że powstała potrzeba stworzenia takiej reklamy, która nie będzie drażnić klientów. W ten sposób zrodziła się native advertising, czyli reklama natywna. Z takim rodzajem reklamy mamy styczność, kiedy czytamy jakąś treść, artykuł, gdzie w bezinwazyjny sposób przekazana jest reklama danej usługi. Przy czym treść danego artykułu musi być na tyle wysoka, że nawet gdybyśmy pokusili się o usunięcie wątku z reklamą, nie straci on na swojej jakości. Potencjalny klient  musi odnieść wrażenie, że jest to wysoce wyspecjalizowany artykuł, który jednak nie ma charakteru reklamowego. Przekaz reklamujący dane produkty lub usługi w danym miejscu ma charakter “natywny”.

strategia reklamowa

Natarczywość marketingowa

Oglądając standardowe reklamy w telewizji, w prasie, czy w sieci mamy wrażenie, że ktoś na nas krzyczy informując nas o konieczności zakupu danego produktu. Bardzo wielu klientów czuje się urażonych tą natarczywą formą reklamy. Czas na coś bardziej subtelniejszego, bardziej wysublimowanego, co będzie informować, jednak nie będzie wykazywać się tak mocną natarczywością w stosunku do grupy potencjalnych klientów. Warto korzystać z nowoczesnych możliwości jaką daje nam native advertising.

Lokowanie produktu

W reklamie natywnej zawsze następuje lokowanie produktu. Jednak jest to tak wykonane, że całość przekazu wydaje się jeszcze bardziej atrakcyjna niż na początku można sądzić. Wielu speców od marketingu wymienia w tym przypadku reklamę piwa Guinness. David Ogilvy pokusił się o stworzenie dla tej marki przewodnika po ostrygach. Opowiadając o ich doskonałych walorach smakowych pomiędzy jednym a drugim słowem wspomniał o tym, że piwo Guinness jest doskonałym dodatkiem do tego rodzaju przekąsek. Nikt nie domyślił się, że całość przewodnika ma charakter typowo reklamowy.

reklama natywna

Promocja marki

Według badań 70% klientów wskazuje na reklamę natywną, jako tą z którą chcą mieć do czynienia. Warto wykorzystać ją w promocji swojej marki.

Dzięki temu, że będziemy mieli takie artykuły, wywiady, wpisy blogowe dostępne u siebie na stronie znacznie zwiększy się jej widoczność. Ten rodzaj reklamy może występować tak naprawdę w wielu różnych formach oprócz tych wymienionych powyżej. Jeżeli chcemy wypromować swoją markę musimy pomyśleć również o infografikach, treściach wideo, papierowych książki, lokowaniu produktów poprzez ich udział w filmie, a nawet programach typu talent show, itd. Reklamę natywną powinno się również umieszczać w partnerstwach marki, modułach rekomendacyjnych i produktowych.

Wiele osób mając do czynienia z reklamą natywną (chociaż czasem nie są tego świadomi) są skłonni częściej udostępniać ją w swoich social mediach, niż reklamę display.

Za zdecydowaniem wykorzystaniem native advertising do promocji marki przemawiają jej zalety, jak chociażby wiarygodność. Do tego zawsze jest pozytywnie przyjmowana przez odbiorców. Przez to, że nie jest tak nachalna i nie atakuje czytelników, cieszy się dużym zaufaniem wśród odbiorców. Dodatkowo sami doskonale zdajemy sobie sprawę, że z ciekawymi, wartościowymi treściami zawsze jesteśmy bardziej skłonni do tego, aby wejść w interakcję.

Ostatnia zaleta to rozpoznawalność marki. Reklama natywna zawsze wpływa na większą rozpoznawalność danej firmy i budowanie jej pozytywnego wizerunku.

Profil behawioralny użytkownika w kampanii marketingowej

Klienci są zalewani masą najróżniejszych reklam, których nawet nie chcą oglądać. Pojawiła się konieczność większego sprecyzowania potrzeb, dzięki czemu reklama jest w stanie trafić na podatny grunt. Marketingowcy zaczęli analizować zachowania klientów w sieci.

Profil behawioralny

Wiele osób  nie zdaje sobie sprawy, że każdego dnia zostawia jakieś “dane” w sieci. Zbierają je analityczne spółdzielnie danych. Do zbierania takich informacji bardzo często służą znane wielu osobom pliki cookie. Wchodząc na poszczególne strony bardzo często musimy wyrazić zgodę na tzw. “ciasteczka”, jeżeli interesuje nas dalsza część strony. Jednak nie tylko one odpowiedzialne są za stworzenie naszego profilu. To również wszelkiego rodzaju formularze, krótkie ankiety, jakie pojawiają się na stronach. Te dane pomagają potem stworzyć listę profili o zbliżonych do siebie potrzebach. W dalszej kolejności są one kwalifikowane do wyświetlania poszczególnych reklam.

Tworzenie takiego profilu behawioralnego każdego użytkownika z sieci to skomplikowana praca wielu analityków, którzy muszą wykazać się m.in. znajomością narzędzi internetowych.

strategia reklamowa

Marketing behawioralny

Mówiąc w skrócie – kampania marketingowa oparta na profilach behawioralnych proponuje potencjalnym klientom reklamę “szytą na miarę” specjalnie dla niego. Skoro pani Krysia szuka nowego robota AGD do swojej kuchni, to właśnie taka reklama zostanie jej wyświetlona. Nie będzie ona otrzymywała zbytecznych informacji o sukniach weselnych, skoro już 20 lat jest w szczęśliwym związku małżeńskim.

Tego rodzaju działania opierają się na zbieraniu najróżniejszych danych. Analitycy doskonale zdają sobie z tego sprawę, że jest tego naprawdę dużo do opanowania. Jednak dzięki temu właśnie reklama jest jeszcze bardziej sprecyzowana i ma szansę na wzrost sprzedaży. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nasze zachowania w sieci ktoś dokładnie analizuje, aby móc zaprezentować nam najlepiej dopasowany przekaz reklamowy.

Targetowanie behawioralne

W dawnych czasach wysyłając reklamę do pewnego grona odbiorców firmy opierały się na swojej intuicji. Dzisiaj jest odwrotnie. Całe działania oparte są na targetowaniu behawioralnym, który ma w pełni dążyć do zautomatyzowania całego procesu, dzięki czemu przesył informacji będzie o wiele lepszy. Targetowanie pozwala na stworzenie pewnych segmentów, które uwzględniają zachowania użytkowników, ich wiek oraz wiele innych informacji. Te segmenty zawierają większą ilość użytkowników, które lepiej pozwalają określić ich potrzeby. Pamiętajmy jednak, że bez automatyzacji cały ten proces nie będzie miał kompletnie sensu. Reklamy będą trafiać nie tam, gdzie powinny, a zgromadzone dane będą tylko zbiorem pewnych informacji. Cały akcent trzeba położyć na sprawnie działającą automatyzację i analizę indywidualnych zachowań. Dzięki temu targetowanie będzie w całości spełniało swoją funkcję.

Personalne reklamy

Tworzenie profili behawioralnych to przyszłość. Spersonalizowane reklamy, które dopasujemy do naszych potrzeb mają większą szansę na zwiększenie sprzedaży. Już dzisiaj w wielu miejscach można spotkać się z reklamami behawioralnymi. Mowa o nich chociażby w przypadku sklepów internetowych wykorzystujących cookie (o ile klient ma subskrypcję na ten sklep i otrzymuje powiadomienia). Tworzy się również specjalne landing pages (kliknięcie w daną reklamę pozwala na przeniesienie na stronę, gdzie można zapoznać się z podobnymi produktami z oferty). Marketing behawioralny coraz częściej można spotkać również w social mediach.

Marketing tradycyjny czy internetowy

Marketing tradycyjny i internetowy to dwa rodzaje narzędzi, które w dzisiejszych czasach można spotkać na rynku. Mając je do wyboru warto się zastanowić w który lepiej inwestować swoje pieniądze, aby przyniosły nam jak najwięcej korzyści.

Marketing tradycyjny

Marketing tradycyjny generuje wysokie koszty dystrybucji. To skomplikowane działanie mające na celu określenie docelowej grupy. Agencja będzie miała za zadanie utrzymanie obecnych, jak również zdobycie nowych klientów. Stosuje określone techniki, działania, dzięki której informujemy daną grupę odbiorców, że nasza marka istnieje. Wykonując dane czynności musimy dowiedzieć się, jakie są potrzeby naszych klientów.

 

Oprócz wysokich kosztów dystrybucji, do najważniejszych cech marketingu tradycyjnego należą różne kanały dystrybucji (np. radio, telewizja, prasa), jednostronność (żadna firma nie będzie miała szansy przekonać się jak ich przekaz wpływa na klientów). Tradycja opłacalna jest wtedy, kiedy mówimy o działalności na skalę lokalną, gdzie koszty działania są niskie.

pozycjonowanie seo

Marketing internetowy

Doskonale spisujący się w działalności na rynku globalnym polega na reklamie swoich produktów i usług w sieci. Zanim jednak zajmiemy się reklamą musimy dokładnie poznać potrzeby swoich klientów. Agencje reklamowe zajmują się wykonywaniem takich działań w sieci, jak SEO, SEO copywriting, e-mail marketing, SEM, PPC.

Do najważniejszych cech należy niski koszt prowadzenia takiej działalności. Skupiając swoje działania w sieci nie generujemy tak wysokich kosztów. Kontakt jest w tym przypadku w dwie strony i każda agencja będzie miała szansę na zbadanie interakcji swoich klientów. Każda kampania prowadzona online ma szansę rozpocząć się bardzo szybko. Wszystkie firmy będą miały okazję do tego, aby szybko reagować na zmieniające się potrzeby swoich klientów.

Różnice pomiędzy tradycją a internetem

Reklama tradycyjna należy do reklam statycznych (prasa, billboard, ulotka). W internecie możemy śmiało korzystać z dźwięku. obrazu i tekstu w jednym momencie, co znacznie lepiej wpływa na świadomość naszych konsumentów.

Rozmiar – tutaj zdecydowanie lepsza jest reklama tradycyjna, która nie ma żadnych ograniczeń. W internecie na wielu stronach wyszukiwarki jasno określają rozmiar danej reklamy.

Marketing tradycyjny odbierany jest pasywnie. W przypadku reklamy online klient w lepszy sposób koncentruje się na reklamie samodzielnie decydując o tym, czy chce w ogóle dany przekaz obejrzeć/przeczytać.

Docelowa grupa odbiorców – tutaj zdecydowanie wyróżnia się reklama w sieci, która bardziej precyzyjnie dociera do grupy docelowej. Reklama tradycyjna nie zawsze dociera tam, gdzie powinna.

Natychmiastowa reakcja na reklamę – znowu zdecydowanym liderem jest internet pozwalający na szybką reakcję. Marketing tradycyjny na to nie pozwala.

Liczba odbiorców – reklama tradycyjna nie pozwala na określenie precyzyjnej ilości odbiorców do których trafiła. Marketing internetowy na to pozwala.

Wielkość firmy – poprzez wysokie koszta marketing tradycyjny dostępny jest tylko dla dużych firm. Marketing online w dużej mierze stosowany jest przez mniejsze firmy.

Reklama tradycyjna nastawiona jest na emocje. W sieci wszyscy nastawiają się na informowanie.

Zwycięzca

Która forma marketingu jest lepsza? Nie można tego określić jednoznacznie. Wszystko zależy od tego na co jesteśmy nastawieni, na jakim rynku chcemy działać, jakie środki finansowe mamy do dyspozycji. Klienci w sieci są zupełnie inni od tych, którzy nadal korzystają z marketingu tradycyjnego. Chcąc odnieść sukces musimy myśleć o obu rodzajach działań. Skupiając się tylko na działaniu w sieci na pewno część klientów nie skorzysta z naszych ofert, ponieważ nie będą wiedzieli nawet o naszym istnieniu. Podobnie jest tylko z wykorzystywaniem reklam tradycyjnych. Decydując się na kampanię zawsze trzeba przeanalizować swoje potrzeby oraz możliwości.